vrijdag 24 april 2009

To tweet or not to tweet

Het verschil tussen al dan niet twitteren op een congres.

Deze week heb ik een aantal bijeenkomsten bezocht. Zowel in aantal kleinere bijeenkomsten als een groot congres. Omdat ik sinds kort een internet abonnement op mijn mobiel heb dacht ik deze bijeenkomsten meteen maar te twitteren.

Helaas, ging het dinsdag al mis. In het voorstelrondje op de WEB&Z bijeenkomst in Nijmegen gaf ik aan dat ik fervent web 2.0 gebruiker ben en ik daarom af en toe wat zou twitteren en foto's uploaden. Een van de aanwezigen verzette zich daartegen, en gaf aan dat ik dat maar achteraf moest doen. Ik was verbaasd (ook omdat ik op dat moment nog niet wist dat zij een van de sprekers was).

Ik heb het later tijdens de lunch met haar besproken en zij gaf aan dat ze het onbeleefd vond wanneer iemand tijdens een praatje met iets heel anders bezig is, waarbij de spreker niet kan zien of iemand e-mail leest op zijn laptop of wel met gerelateerde onderwerpen bezig is. Dat haar wereld iets anders was dan de mijn bleek wel uit haar opmerking 'je mag wel tutoieren hoor' terwijl ik dat al lang deed.

Later die dag had ik het er over met mijn vriendin. Zij kon zich dat goed voorstellen en vroeg mij wat het voordeel van twitter tijdens een congres was. Ik moest wel even nadenken (ook omdat ik op een groot congres nog nooit getwitterd had), maar kwam op de volgende pre's:

Normaal zit iedereen voor zichzelf aantekeningen te maken en eventueel foto's te schieten en werkt dit eventueel thuis nog uit op de computer. Deze aantekeningen worden niet gedeeld met de andere bezoekers of de buitenwereld. Wanneer meerdere mensen twitteren worden de aantekeningen meteen elektronisch gemaakt, en zijn ze later voor iedereen gemakkelijk op te zoeken door middel van de hashtag (vandaar ook bij deze blog de tag van donderdag ugul09).

Donderdag bij Ugame-Ulearn kon ik het wel in de praktijk brengen. Er waren veel tweeps aanwezig en via mijn mobieltje kreeg ik veel berichten binnen. We hebben zelfs een tweetmeet gehouden. Nu de gezamenlijke aantekeningen nog maar eens doornemen.

Maar de leukste toepassing van twitter op #ugul09 was toch wel mijn tweet: 'er zit een tweep voor me waarvan de kraag van zijn jasje dubbel zit. doe het eens even goed'. Een half minuutje later zag ik inderdaad pavl's handen naar zijn kraag gaan en hij keek achterom.

1 opmerking:

Paul zei

Hier een reactie van de man met de dubbel kraag;) Het is idd wennen voor veel sprekers als ze iemand in het publiek achter een laptop zien zitten (of bezig met een telefoon). Eigenlijk gek, want waarom mag je wel aantekeningen maken op papier en niet op een computer (die daar veel beter geschikt voor is)?