woensdag 30 juni 2010

De logica van de NS mobiele website #nsfail

Ik reis regelmatig met de trein en vind het daarom heel handig dat ik op mijn mobieltje de treintijden kan checken (m.ns.nl). Vaak kijk ik als ik naar het station loop of mijn trein iets vertraagd is, zodat ik nog wat rustig aan kan doen, of dat ik door moet lopen om hem te halen.

Nu is daarvoor op de site een handige functie 'Favoriete stations'. Je kunt daarmee makkelijk je eerder gebruikte stations opnieuw aanklikken. Na een paar dagen ben je deze alleen weer kwijt, dus zoveel nut heeft het niet.

Wil je een reisadvies opvragen op je mobiel dan doe je dat praktisch altijd voor het heden (anders hoef je het niet mobiel te doen). Op de reisplanner staan twee vakjes datum en tijd. De gegevens die je daar eerder hebt ingevuld blijven voor altijd bewaard, dus zodra je een reisadvies wilt moet je gaan nadenken wat de datum en tijd van vandaag is. Ben ik nu gek of is dit onlogisch?

donderdag 24 juni 2010

Afspiegelingsbeginsel in kleine organisaties

Een kennis werkt in een kleine organisatie van ongeveer 50 werknemers. Alle medewerkers zijn hooggespecialiseerd en kunnen nauwelijks van functie veranderen binnen de organisatie.

Nu hebben ze voor de ontslagregeling het volgende bedacht:

  1. De organisatie wordt opgesplitst in functionele groepen (in deze organisatie van 50 medewerkers zijn dat er 40!).
  2. Binnen die functionele groepen worden mensen in leeftijdscohorten ingedeeld. 15(!)-25, 25-35 etc.
  3. Het grootste cohort gemeten naar personen zal uren moeten inleveren wanneer er deeltijdontslag plaats moet vinden.
De bedoeling is dat dat diversiteit van leeftijden in de hand werkt, zodat niet alleen de oudjes overblijven. Het werkt echter in zo'n kleine specialistische organisatie averechts:
  • Veel medewerkers werken in deeltijd en hebben kleine banen, maar er zijn er ook die grote tot bijna volledige banen hebben
  • Het deeltijdontslag vindt zo'n beetje ieder jaar plaats, zijn er minder aanmeldingen dan kunnen er minder uren worden gemaakt.
  • Er worden slechts heel kleine cohorten gevormd. Ik weet zelfs niet of er een cohort van 3 personen bestaat. Voor het grootste deel van de groepen zullen alle cohorten bestaan uit 1 medewerker, dus is er vaak geen grootste cohort.
  • Het is dus meteen duidelijk wie in een bepaalde groep het eerste zal worden aangepakt.
  • Het jaar daaropvolgend bestaat het cohort dat was aangepakt waarschijnlijk nog steeds uit hetzelfde aantal personen, is nog steeds het grootste dus dezelfde persoon wordt weer gekort.