woensdag 18 juli 2012

pubmed verrast me weer eens: ATM op mesh terms niet tussen quotes

Ik kwam er gisteren achter dat pubmed weer eens iets veranderd heeft, wat volgens mij nog niet zo was.

Ik heb vaak als voorbeeld tegen ATM een zoekactie naar kenmerken van rode bloed cellen. met red blood cells vind je teveel ruis (vanwege de explode van erythrocytes en erythrocyte count, met red blood cell* mis je teveel, dus ik zeg altijd gebruik

erythrocytes[mesh:noexp] OR erythrocyte*[tiab] OR red blood cell*[tiab]

Nu kwam daar gisteren in de cursus door dat ik het via de mesh opbouwde quotes om de mesh term te staan, een cursist vroeg of dat uitmaakte, ik zeg nee hoor. DUS WEL!

"erythrocytes"[mesh:noexp] OR erythrocyte*[tiab] OR red blood cell*[tiab] 197070
erythrocytes[mesh:noexp] OR erythrocyte*[tiab] OR red blood cell*[tiab] 202355



Wat gebeurt er: erythrocytes[mesh:noexp] wordt vertaald in: "erythrocytes"[MeSH Terms:noexp] OR "erythrocyte count"[MeSH Terms:noexp]
En laten we nou juist die erythrocyte count willen vermijden, omdat het hier om eigenschappen van rode bloed cellen ging, en niet om eigenschappen van patienten.

In een vergelijkbaar geval wordt
dementia[mesh:noexp] vertaald in ("dementia"[MeSH Terms:noexp] OR "alzheimer disease"[MeSH Terms:noexp])

Ik zeg in mijn PubMed cursussen altijd dat wanneer je veldnamen gebruikt dat dan geen ATM wordt uitgevoerd, maar dat blijkt dus niet zo te zijn, terwijl ik altijd zeg dat je geen quotes nodig hebt om frases bij elkaar te houden omdat als je veldnamen gebruikt en truncatie automatisch de phrase bij elkaar wordt gehouden, maar moet er weer een extra uitzondering bij opnemen
(naast die uitzondering van de mesh term die haakjes bevat, zoals "handling (psychology)"[mesh], 1675 hits, waar je als je geen quotes gebruikt zoekt op handling[all fields] AND psychology[allfields] AND mesh[all fields], 6 hits)


N.B. Als ik nog vollediger zou willen zijn kom ik overigens meer op
"erythrocytes"[mesh:noexp] OR erythrocyte*[tiab] OR red blood cell*[tiab] OR red bloodcell*[tiab] OR (((RBC[tiab] OR RBCs[tiab]) AND blood[tiab]) NOT RBC count*[tiab]) uit, maar dat wordt toch wat ingewikkeld voor de cursisten, hoewel ik de verschillende elementen allemaal wel uitleg



Geen opmerkingen: