vrijdag 3 december 2010

Het oud-Hollandse Sinterklaaslied wordt verkracht!

Ik erger mij de laatste tijd zo aan de moderne sinterklaas CD's die je in elk winkelcentrum hoort. Ieder liedje moet met een beat worden gebracht, en dat kan blijkbaar alleen in een rechte vierkwartsmaat.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel als ik het zo opschrijf. Ieder lettergreep is de tekst op een even lange noot en de vetgedrukte lettergrepen zijn benadrukt.

'Sin-ter-klaas is ja-a-ri-ig' in plaats van het originineel 'Si-in-ter-kla-aas is ja-a-a-ri-i-ig.

En 'Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan' wordt gezongen als 'Zie gi-inds komt de stoo-oomboot uit Spa-an-je weer aa-a-haan'

Ja het wordt er nog erger op doordat Nederlanders van nature geen gevoel voor de after beat (de 2 en 4 uit de vierkwartsmaat) hebben, maar de nadruk op de beat (de 1 en 3) leggen.

Geen opmerkingen: