donderdag 9 december 2010

PubMed doet raar met subheadings

Ik deed voor een klant literatuuronderzoek over de voordelen van 'whole body vibration'. De MeSH term die er bij hoort is vibration. Vibration kan echter twee dingen betekenen, de toevallig vibratie (als je bijvoorbeeld in een vrachtauto rijdt) die schadelijke gevolgen heeft, en vibraties als therapie, bijvoorbeeld op een platform met zo'n schudband achter je rug. De eerste wordt dan de subheading /adverse effects, de tweede /therapeutic use.

Zoek ik echter op "Vibration/therapeutic use"[Mesh] vind ik meer dan 3500 hits. Als ik er doorheen loop zie ik dat de meeste niet de subheading die ik zoek heb, maar juist de adverse effects. Zoek ik dan op "Vibration/therapeutic use"[Mesh] NOT Vibration/adverse effects[mesh] krijg ik maar 500 resultaten.

Iemand enig idee hoe dat komt?

(N.B. Dit is natuurlijk niet de hele zoekactie, daarvoor is het te beperkt)

1 opmerking:

Wichor Bramer zei

ach ja natuurlijk. adverse effects is een narrower term van therapeutic use, maar in dit geval klopt dat dus niet. de oplossing is gewoon :noexp.