zaterdag 14 maart 2009

Vergelijkend warenonderzoek digicmb en wowter

Deze week was voor mij de week van de web 2.0 cursussen. Donderdag zat ik bij Guus van den Brekel (alias digiCMB) voor de workshop web 2.0 voor medische bibliotheken, vrijdag volgde ik de masterclass web 2.0 van de GO door Wouter Gerritsma (alias wowter). Een leuke gelegenheid vonden beide cursusleiders en ikzelf om hen te vergelijken.

DigiCMB leerde ons werken met netvibes en maakte met ons een toolbar aan. Wowter behandelde in dezelfde tijd blogs, wiki’s, flickr, librarything, delicious en igoogle. Beide cursussen vullen elkaar dus qua onderwerpen mooi aan. Opvallend is dat wowter door per onderdeel minder tijd te gebruiken meer onderwerpen in dezelfde tijd wist te stoppen. De vraag is dan of je met minder tijd per onderwerp ook minder opsteekt. Mijn ervaring met web 2.0 toepassingen is dat je het eigenlijk gewoon moet doen. Een korte kennismaking en een uitleg van de mogelijkheden wat je ermee kunt doen volstaat denk ik al snel. Het je eigen maken en het verder ontdekken van zo'n tool kost toch meer tijd dan in een cursusdag past.

Leuk was het gebruik van de interactie tijdens de cursus van wowter door cursisten meteen de mogelijkheid te geven op elkaars blog te reageren (al was ik volgens mij de enige die dat ook deed). Eigenlijk vormden we daarmee in principe dus al een cursus 2.0.

Een belangrijk verschil was de zaalopstelling. Vrijdag zaten we in klassieke klassikale opstelling, allemaal achter elkaar met ons gezicht richting het 'schoolbord'. Donderdag daarentegen waren we in een U-vorm gesitueerd waarbij we met de rug naar het midden zaten. Naast gemak voor de cursusleider die vanuit het midden gemakkelijk de vorderingen in de gaten kon houden bevordert het ook meteen waar web 2.0 voor staat, communicatie en samenwerken.

Geen opmerkingen: