dinsdag 17 maart 2009

A-Z lijst een anachronisme?

Bij de klankbordgroep van de bibliotheek presenteerde ik de veranderingen in de search journal database. Wat we dachten te kunnen verwijderen was de browse A-Z lijst. In mijn opinie is een A-Z lijst een anachronisme. Tegenwoordig zijn er zoveel mogelijkheden om de full text van een tijdschrift op te roepen. Een link resolver is natuurlijk onmisbaar (vreemd genoeg is die hier nog nooit uitgerold, maar daarin ga ik vanmiddag een begin maken verandering te brengen), maar een goede zoekmachine op je tijdschriftencatalogus zou het werk toch moeten doen.

Niet volgens een lid van onze klankbordgroep. Een van de jongere leden gaf aan vaak de A-Z lijst te controleren als hij een tijdschrift niet kon vinden via de zoekmachine. Hij wilde zeker weten dat we het niet in huis hadden. Sommige mensen kunnen echt volhoudend zijn. Je zou verwachten dat iemand snel afgehaakt en een aanvraagformulier indient voor een kopie. Nu weet ik in ieder geval dat het nuttig is de link resolver op te zetten.

2 opmerkingen:

WoW!ter zei

Mmmm. Zijn links resolvers Web 2.0? In ieder geval wel essentieel. Hoe komen je onderzoekers dan van PubMed bij de ftxt op dit moment?

Wichor Bramer zei

link resolver is inderdaad niet web 2.0, maar dat heb ik ook nergens gezegd toch, of lees ik er over heen (zal de oude berichten even nalopen)? In PubMed hebben ze wel holdings ingevoerd, maar ik ben niet echt tevreden over de inrichting van de LinkResolver van de UB van de EUR, teveel poespas waar de EGB volgens mij niet op zit te wachten.