maandag 30 maart 2009

Zomertijd of altijd?

Iedereen is van slag door de invoering van de zomertijd hoor ik op mijn werk, op twitter, en in de trein. Ik zelf heb nooit last van tijdverschuivingen. Laatst ook op een intercontinentale vlucht met 7 uur tijdsverschil geen enkele problemen.

Waarom zou het niet altijd zomertijd laten. Een uurtje later donker is toch ook in de winter leuk. En dat de zon om 12:00 uur op zijn hoogst zou staan hebben we begin 20e eeuw losgelaten door de komst van de spoorwegen (wel rijkelijk laat moet ik zeggen, er reden al zo'n 70 jaar treinen door ons land).

Maar ik zocht eerst even op internet. Het was al gedaan.



donderdag 26 maart 2009

Kenniskaarten centraal vullen

Een database van kenniskaarten moet 70% gevuld zijn voor hij openbaar wordt. Maar hoe krijg je hem gevuld, dat is de vraag. Boyd Hendriks gaf op de BMI kennismanagementdag daarvoor geen aanwijzingen. Je kunt mensen niet dwingen iets in te voeren in een systeem dat ze nog niet gebruiken. Ze zien daarvan niet de voordelen, en worden niet getriggerd. Ik doe een voorzet voor een aantal manieren waarop je een kennisbank van tevoren kunt vullen.

1. Gebruik aandachtsgebieden uit je attendering
Kennis is ongeveer gelijk aan aandachtsgebieden. Ga, als je dat nog niet doet, eindgebruikers attenderen. Gebruik daar het liefst aandachtsgebieden voor uit een taxonomie die jij zelf hebt aangemaakt (of aangeschaft). De onderwerpen die ze daarin selecteren komen overeen met de kennis die ze nu bezitten, ze willen die kennis immers vergroten.

2. Gebruik inhoudelijke gegevens uit eigen publicaties
Iedere zichzelf respecterende organisatie houdt een overzicht bij van publicaties die door de organisatie zijn geschreven. Download deze gegevens uit een Database waarin trefwoorden zijn toegekend. Koppel vervolgens de trefwoorden van de publicaties aan de interne auteurs die de betreffende publicatie hebben geschreven.

3. Gebruik trefwoorden uit incidentele zoekacties
Iedere keer dat een gebruiker bij jou komt om een zoekactie uit te laten voeren is de gelegenheid om de gebruiker te vragen of je deze gegevens mag gebruiken voor de kennisbank.

4. Gebruik trefwoorden per afdeling
Een minder fraaie variant is het invoeren van trefwoorden per afdeling voor individuele medewerkers van die afdeling. De kennisverdeling is dan veel groffer, mensen krijgen minder specifieke trefwoorden toebedeeld, maar wellicht zullen ze het systeem gaan verbeteren.

dinsdag 24 maart 2009

Over muggen en olifanten

Gisteren repetitie met mijn vocal group De Biltstars. We zitten vlak voor de opnames van onze CD 'lekker kruimig'. Om in het juiste tempo te blijven gebruikten we een metronoom. De aanduiding boven 'Dancing Queen' (van abba, in deze uitvoering) was 116 BPM (Beats Per Minute). Dat vonden we te snel. 108 geprobeerd, nog steeds te snel... 100 te langzaam... 104, was weer te langzaam. Uiteindelijk wilden we hem op 106 zetten, maar dat kon alleen door het schuifje precies tussen de 104 en 108 in te positioneren. Dat was het enige zingbare tempo. Dan is het niet gek wanneer we bij een optreden zonder metronoom de maat bepalen we voor ons gevoel veel te snel of te langzaam zingen.

maandag 23 maart 2009

How's it hangin'?

Ben in een 'gevecht' verwikkeld met een collega. Ik weet alleen niet met wie. Het speelt zich af op het toilet.

Ik vind dat een toiletrol met het papier van de muur af moet hangen. Je kunt dan zonder iets aan te raken een aantal vellen afscheuren. Een onbekende collega hangt de rol echter steeds weer met het vel naar de muur. Zodat ik hem iedere beurt weer moet omdraaien.

Ik kan me een uitzending van Wie Weet Waar Willem Wever Woont herinneren waarin ze ook naar het antwoord op deze kwestie op zoek gingen. Ze kwamen er niet uit. Hier staat wel een voorzetje. Hoe hangt het bij jullie?

dinsdag 17 maart 2009

A-Z lijst een anachronisme?

Bij de klankbordgroep van de bibliotheek presenteerde ik de veranderingen in de search journal database. Wat we dachten te kunnen verwijderen was de browse A-Z lijst. In mijn opinie is een A-Z lijst een anachronisme. Tegenwoordig zijn er zoveel mogelijkheden om de full text van een tijdschrift op te roepen. Een link resolver is natuurlijk onmisbaar (vreemd genoeg is die hier nog nooit uitgerold, maar daarin ga ik vanmiddag een begin maken verandering te brengen), maar een goede zoekmachine op je tijdschriftencatalogus zou het werk toch moeten doen.

Niet volgens een lid van onze klankbordgroep. Een van de jongere leden gaf aan vaak de A-Z lijst te controleren als hij een tijdschrift niet kon vinden via de zoekmachine. Hij wilde zeker weten dat we het niet in huis hadden. Sommige mensen kunnen echt volhoudend zijn. Je zou verwachten dat iemand snel afgehaakt en een aanvraagformulier indient voor een kopie. Nu weet ik in ieder geval dat het nuttig is de link resolver op te zetten.

zaterdag 14 maart 2009

Vergelijkend warenonderzoek digicmb en wowter

Deze week was voor mij de week van de web 2.0 cursussen. Donderdag zat ik bij Guus van den Brekel (alias digiCMB) voor de workshop web 2.0 voor medische bibliotheken, vrijdag volgde ik de masterclass web 2.0 van de GO door Wouter Gerritsma (alias wowter). Een leuke gelegenheid vonden beide cursusleiders en ikzelf om hen te vergelijken.

DigiCMB leerde ons werken met netvibes en maakte met ons een toolbar aan. Wowter behandelde in dezelfde tijd blogs, wiki’s, flickr, librarything, delicious en igoogle. Beide cursussen vullen elkaar dus qua onderwerpen mooi aan. Opvallend is dat wowter door per onderdeel minder tijd te gebruiken meer onderwerpen in dezelfde tijd wist te stoppen. De vraag is dan of je met minder tijd per onderwerp ook minder opsteekt. Mijn ervaring met web 2.0 toepassingen is dat je het eigenlijk gewoon moet doen. Een korte kennismaking en een uitleg van de mogelijkheden wat je ermee kunt doen volstaat denk ik al snel. Het je eigen maken en het verder ontdekken van zo'n tool kost toch meer tijd dan in een cursusdag past.

Leuk was het gebruik van de interactie tijdens de cursus van wowter door cursisten meteen de mogelijkheid te geven op elkaars blog te reageren (al was ik volgens mij de enige die dat ook deed). Eigenlijk vormden we daarmee in principe dus al een cursus 2.0.

Een belangrijk verschil was de zaalopstelling. Vrijdag zaten we in klassieke klassikale opstelling, allemaal achter elkaar met ons gezicht richting het 'schoolbord'. Donderdag daarentegen waren we in een U-vorm gesitueerd waarbij we met de rug naar het midden zaten. Naast gemak voor de cursusleider die vanuit het midden gemakkelijk de vorderingen in de gaten kon houden bevordert het ook meteen waar web 2.0 voor staat, communicatie en samenwerken.

dinsdag 10 maart 2009

BMI kennis management dag

Vandaag was de BMI kennismanagementdag in Zon en Schild in Amersfoort. Een psychiatrische inrichting. Wel handig omdat je in de bus precies weet wanneer je er uit moet. De meneer naast mij die nogal druk in zichzelf aan het praten was drukte wel op tijd op het stopknopje.

Verhaal van Boyd Hendriks over Kennismanagement was wel interessant. Veel was wel bekend, maar dat mag je ook wel verwachten, als je al zovaak naar zo'n bijeenkomst bent geweest.

Wel een leuk idee opgedaan voor mijn dagelijks werk. Kenniskaarten moeten worden gevuld voordat ze gebruikt gaan worden, anders vindt de gebruiker niets, en zal het een wisse dood sterven. Maar hoe vul je een database die nog niet gebruikt wordt.

De meeste organisaties houden wel een lijst met publicaties van eigen medewerkers bij. Kunnen we hieruit niet de auteurs koppelen aan de trefwoorden van de door hen geschreven publicaties? Hebben we een mooie match tussen medewerkers en onderwerpen waarmee ze bezig zijn. Ik zal dat eens gaan uitwerken.