dinsdag 4 mei 2010

Bestellen via internet: hoe moeilijk kun je het maken

Net een bestelling geplaatst via dell.com. Mijn bankpas en creditcard deden het niet, daarom maar ouderwets met een overschrijving. Ze weten het wel makkelijk te maken.

Ik krijg een mail met de bevestiging van mijn order, maar daar staat:
Uw bestelling wordt pas verwerkt zodra wij uw betaling hebben ontvangen, voor betalingsinstructies kunt u de Betalings - en Leveringsinformatie hieronder raadplegen.

Ok, maar in die hele mail staat geen betalingsinformatie. Wel het volgende:
Voor uw geschatte leverdatum (of om de voortgang van uw order na te gaan) klikt u op Status van bestelling. U hebt hiervoor uw Internet-ontvangstbewijsnummer xxxx en uw e-mailadres nodig.

Ok, dan maar op die link geklikt. Daar krijg ik de vraag:
Zoek op referentienummer: Ordernummer, IR-nummer, klantnummer, Purchase ordernummer

Klantnummer staat niet in de mail, Ordernummer ook niet, wat IR-nummer en purchase ordernummer zijn weet ik niet. Het blijkt na lang zoeken en proberen dat Internet ontvangstbewijsnummer het IR nummer is. Op de website wordt het weer Internetbonnummer en Internetreciept genoemd. IR nummer staat nergens uitgelegd. Als ik IR nummer selecteer en invul kan ik inderdaad mijn mailadres invullen. Hierdoor kom ik in het bezit van mijn bestelnummer.

Ok, waar moet ik het geld naar overmaken? Staat niet op de betreffende pagina, en niet in de betreffende mail. Helemaal onderaan staat:
Belangrijk om te weten:
Klik hier voor bestel hulp en antwoorden op uw vragen.

Een enorme pagina met daarop tussen 30 andere links de vraag:
Wat zijn de bankgegevens van Dell?

Daar lees ik:
Indien u een betaling voor een bestelling overmaakt zorg er dan alstublieft voor dat u het ordernummer in het juiste formaat als betalingsomschrijving vermeld.

Wat het juiste formaat is wordt nergens vermeld, en een ordernummer heb ik ook niet gekregen, alleen een bestelnummer. Ik ga er maar vanuit dat dat hetzelfde is, maar duidelijk is het allemaal niet, daarmee moeten toch heel veel mensen de fout ingaan, en dus moet dell op die manier heel wat betalingen mislopen.

Een ding moet je overigens wel weer uit de mail halen, het bedrag dat je moet betalen staat weer niet online.

Geen opmerkingen: