maandag 26 april 2010

The network has reconfigured whole industries. What will it do to academic libraries? Lorcan Dempsey (OCLC) #emtacl10 keynote

Netflix niet beschikbaar buiten de usa. Het netwerk weet waar je bent. Nu kun je niet uit Noorwegen. Je krijgt de noorse google etc. netflix veranderde de manier waarop mensen naar films kijken in de usa. Netflix wil zich richten op het aanbevelen van films, en niet op het bouwen van een database, dus dat besteden ze uit aan amazon. Kleine boekwinkels > grote boekwinkels > amazon > digitale boeken steeds verstoring van de industriestandaarden. Steeds efficiëntere schalen. In consumenten wereld gaat alles naar de grote netwerk niveau. Grote aantallen gebruikers en grote hoeveelheden spullen bij elkaar, meer gebruik. Tot nu toe niet veel nieuws. Specialisatie en outsourcing kun je je concentreren op wat je goed kunt, niet op wat anderen al doen en jij niet beter kunt en wat niet bijdraagt aan je eigeni omgeving.

Bibliotheken zijn van oorsprong een fysieke verzameling van informatie. Verzamel spullen en maak het makkelijker voor gebruikers en opslaan ervan. Daarom nu allerlei bibliotheken doen nu hetzelfde op alle plaatsen. Maar niet overal evenveel toegevoegde waarde. Waar moeten bibliotheken zich nu op richten? Creeer je impact voor de bibliotheek in het instituut. Als onderzoek en onderwijs verandert moet de bibliotheek mee veranderen. Moeten we het wel op instituutsniveau doen, moet iemand anders het doen, of moeten we er zelfs mee stoppen.

Waar dingen gebeuren verandert langzaam, maar wij gedragen ons nog alsof het allemaal nog bij het oude is (is dat zo?).

Collecties uniciteit is één schaal en ‘stewardship’ / schaarste de andere. Vroeger niet unieke verzamelingen binnenhalen. Verandert omdat alles makkelijker te vinden is, vinden en krijgen is veel gemakkelijker, the google issue. Inhoud was het belangrijkste toen er niet zoveel te vinden was. Nu meer inside out richten, je eigen unieke verzamelingen naar buiten brengen.

De schaal van toegang is niet langer beperkt, maar via google kun je alle boeken die er zijn in de wereld doorzoeken en dus eigenlijk kennen. Diensten die je geen toegang bieden tot alles wat er beschikbaar is zijn niet de norm en dus niet bruikbaar. Wanneer iets wel aanwezig is maar niemand het kan vinden is het niet toegankelijk (sergey brin). Bij schaarse aandacht (in huidige samenleving) hoge kosten van toegankelijkheid betekent dat het niet beschikbaar is.

Search engine optimisation gaat om ontsluiting, er voor zorgen dat jouw goede bronnen het net zo goed doen als andere bronnen. In googleb ook search een leuk boek vinden en dan kom je in de bibliotheek catalogus (bibsys). Google scholar zeg je waar je zit, en google vertelt je hoe je er bij kunt komen via de link resolver (bekend verhaal). Cornell library LOL Lilbrary Outside the Library: ga naar je gebruikers buiten de bibliotheek, mobiel web, filckr etc. waar ga je investeren? Waar zijn je klanten, hoe kun je je repository verbeteren in google. Belangrijker dan hoe je je catalogus inricht.

‘je echte homepage zijn de eerste 10 resultaten in google’.

Vivoweb is een soort linkedin. Maar waarom moet je dat dan zelf doen. Kun je dan niet beter aansluiting vinden bij linkedin.

Mensen op veel verschillende plaatsen. Maar op welke schaal vindt activiteit in de toekomst plaats? Persoonlijk, afdeling, bibliotheek, etc etc. op heel veel verschillende plaatsen zijn onderzoekers te vinden. Maar als bibliotheek wil je onderzoekers helpen met het creeeren van pagina’s etc.

Is je rol het instellen van een programma en vertellen hoe het moet worden gebruikt? Wel bruikbaar, maar als niemand het gaat gebruiken… schaalvraagstuk. Lokaal product waar leg je je nadruk? Is je toegevoegde waarde mensen laten doen wat het beste is voor hen.

Je focust je nu meer op het herkennen en verkennen van de vraag. Het aanbod is niet beperkt, dat is onbegrensd. Hoe ontdek je wat je zoekt is belangrijk. In de elektronische wereld niet meer de toevallige zoekacties, die je op de plank wel hebt, maar heel andere serendipity.

Wat moet de bibliotheek nu met dit soort ontwikkelingen? Moet je dit toevoegen aan je catalogus? Je kunt geen community creeeren . de schaal van je catalogus is veel te klein. Essentie is hoe maak je je materiaal beschikbaar op de plekken waar je klanten zijn.

Expertise toegankelijk en zichtbaar op de website, daarom inderdaad lijsten met literatuur die gepubliceerd is.

Als je als bibliotheek als expert wilt worden gezien moet je je expertise laten zien.

CDRS: http://cdrs.columbia.edu/cdrsmain/

Geen opmerkingen: